מאמרים וכלים

פנסיה: איך להפיק את המקסימום מהכספים המושקעים בשוק ההון?

המחבר/ת: אתי אפללו

 

מה? אנחנו מושקעים בשוק ההון? כן. כספי החיסכון הפנסיוני שהחוסכים מפקידים מושקעים בשוק ההון על מנת שהסכום שיעמוד לרשות החוסך בעת הפרישה יגדל.

כספי החיסכון הפנסיוני שהחוסכים מפקידים מושקעים בשוק ההון על מנת שהסכום שיעמוד לרשות החוסך בעת הפרישה יגדל.

איך זה עובד?

עבור ההשקעה בשוק ההון, מקבל החוסך תשואה – כלומר, ריבית מסויימת על הסכום שהושקע. מכיוון שהחיסכון הוא לטווח ארוך מאוד, לתשואה יש מרכיב משמעותי בחיסכון.

מה האתגר?

תשואה מתקבלת עבור סיכון של הכספים. ככל שהסיכון גבוה יותר, החוסך עשוי לקבל תשואה גבוהה יותר, אך גם יכול להפסיד את הכסף.

אז איך מתנהלים נכון?

1. החיסכון מושקע בקשת רחבה של ניירות ערך ואפיקי השקעה. מניירות סולידיים מאוד (כמו אג"ח קצרות של ממשלת ישראל) עד ניירות מסוכנים מסוכנים יותר (כמו מניות או השקעות בקרנות גידור). בקרנות הפנסיה ישנה השקעה של עד 30% אג"ח שהנפיקה מדינת ישראל בתשואה מובטחת של 4%. 70% הנותרים מושקעים בשוק ההון.

2. כל חוסך קובע את התמהיל שמתאים לו בהשקעת כספי החיסכון שלו. לכל קרן פנסיה, קופת גמל וביטוח מנהלים (שהם המכשירים שבהם מתנהל החיסכון הפנסיוני) יש מסלולים שונים להשקעה. חלקם מסלולים סולידיים, בהם ההשקעה היא רק בניירות ערך עם סיכון נמוך אשר יגררו תשואה נמוכה, ואחרים הם מסלולים מסוכנים בהם אחוז גדול יותר של הכסף מושקע בניירות ערך מסוכנים, והתשואה גבוהה יותר, אך גם הסיכון להפסיד את הכסף גבוה יותר.

3. אם החוסך לא בוחר מסלול השקעה, הוא מצורף למסלול כללי. מסלול זה כולל השקעה של כ -30% במניות וכ-25% באג"ח קונצרניות (אגרות חוב שהנפיקו חברות מסחריות). המסלול הכללי לא מתאים לכולם.

4. שוק ההון מתנהל במחזורים, יהיו ירידות ועליות ושוב ירידות, אך המגמה היא – עלייה. מכיוון שהחיסכון מתנהל לאורך עשרות שנים, גם אם יש תקופה של ירידות, אחר כך היא תפוצה בתקופה של עליות. למחזור העליות והירידות קוראים תנודתיות.

מתי התנודתיות מתחילה להיות מסוכנת? כאשר מתקרבים לגיל פרישה. אז, אם יש תקופה של ירידות ובסיומה יוצא החוסך לפנסיה, הוא לא יהנה מתקופת העליות שבאה אחריה, כדי שתחזיר את ההפסד. על כן, ככל שמתקרבים לגיל פרישה, כדאי להפחית את הסיכון בתיק, בשביל להימנע מהתנודתיות של ההשקעה בשוק ההון.

5. תשואה היא מרכיב חשוב מאוד בחיסכון – לכן, כשצעירים, כדאי להיחשף לשוק ברמה גבוהה, והפרישה מתקרבת, כדאי להפחית את החשיפה לשוק.

תשואות:

כאשר מתלבטים בין מספר מכשירי חיסכון פנסיוני, התשואה היא פרמטר חשוב מאוד. אולם, מכיוון שהחיסכון הוא לטווח ארוך, כך גם צריכה להיות ההסתכלות על התשואות:

1. לתשואה בחודש מסויים אין משמעות בחיסכון פנסיוני. גוף שהשיג תשואה גבוהה בחודש מסוים אולי "הימר" על השקעה מסוימת, וההימור הצליח. קשה יותר להצליח לטווח ארוך.

2. במכשירים פנסיוניים התשואה החשובה היא תשואה לטווח ארוך. שנה, שלוש שנים, ואפילו חמש שנים – בשביל לראות אם המנהלים יודעים לנהל טוב גם בתקופה של גיאות וגם בתקופה של שפל.

3. לא צריך לבחור את הקופה או את הקרן שנמצאות בראש טבלת התשואות – אי אפשר באופן רצוף להיות במקום הראשון, בלי לקחת סיכון חריג. השתדלו לנהל את החיסכון בקופות או הקרנות שנמצאות בשליש העליון של טבלת התשואות לאורך זמן – 3 או 5 שנים.

4. איך אתם יודעים אם הקופה או הקרן נמצאות בשליש העליון? בקשו מהיועץ או הסוכן הפנסיוני להעלות באתר של משרד האוצר (גמל-נט, פנסיה-נט ו-ביטוח-נט) את סוג הקופות שבהן אתם מעוניינים להשקיע, ובדקו תשואות לטווח זמן של 3 ו-5 שנים. הקפידו שהסוכן או היועץ מראה את הטבלה של האוצר, ולא טבלה אחרת, עליה ניתן לעשות מניפולציות.

5. אם קופה שבחרתם מפגרת בטווח של שנה אחת, ועשתה תשואה נמוכה מהממוצע, בקשו מהסוכן או היועץ הסבר לתשואות הנמוכות והמשיכו לעקוב. אם מגמה זו נמשכת כדאי לשקול להחליף את מכשיר החיסכון הפנסיוני.

6. כדאי להימנע מבחירה של קופה או קרן על סמך עצות של חברים, עצות במקום העבודה או עצות ממישהו שמכיר מישהו שממליץ על הקופה ששמע שהיא עשתה ביצועים טובים.

משבר כלכלי:

בתקופה של משבר כלכלי התשואות בקופות ובקרנות הפנסיה שליליות, כלומר, החוסכים מפסידים כסף. אם החוסך עוקב אחרי החיסכון, ומפחית את רמת הסיכון ככל שהוא מתקרב לגיל פרישה – הוא יגיע אל המשבר מוכן ולא יספוג נזקים. חוסכים צעירים יכולים לספוג נזקים, כי לאורך זמן, השוק יעלה והם יפצו על הנזק.

חוסכים שבעת משבר מתקשים להתמודד עם ההפסד בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל יכולים לבחור להעביר את החיסכון למסלול סולידי. אולם, פה חייבים לשים לב לנקודה שעשויה להיות קריטית: קשה לתזמן את השוק. בדרך כלל המעבר למסלול הסולידי נעשה אחרי שכבר החוסך ספג הפסד. ואז, כאשר השוק מתחיל לעלות, החוסך לא נהנה מהעלייה, והוא חוזר למסלול הקודם שלו מאוחר מידי, וכך הוא מקבע את ההפסד. ישנם גם חוסכים ששוכחים לחזור למסלול הקודם לאורך תקופות ארוכות, ולמעשה לא צוברים תשואה על החיסכון.

למעשה, הדרך הכי טובה להתמודד עם משבר בשוק ההון בניהול החיסכון הפנסיוני, הוא להגיע אליו מוכן, כלומר – לדאוג להתאמה שוטפת של רמת הסיכון בחיסכון, לתקופת הזמן שעוד נותרה לחוסך עד פרישתו.

עיצוב ללא שם (17)

פעמונים – חסד בשלימות!

ארגון "פעמונים" פועל משך שנים רבות, לליווי משפחות והוצאתם ממשבריםכלכליים.הנושאים בהם עסוקים אנשי הארגון הם מגוונים:– טיפול בפרעון חובות.– הדרכה…
לפרטים נוספים פעמונים – חסד בשלימות!
מחוון 1 (1)

סיכום תוצאות סקרי המלחמה

על מנת לבחון את השפעותיה הכלכליות של מלחמת 'חרבות ברזל' על משקי הבית, נערכו עבור 'פעמונים' שני סקרים אינטרנטיים בקרב…
לפרטים נוספים סיכום תוצאות סקרי המלחמה
Economic collapse concept, hands stop domino crisis effect, financial and banking problems, recession, financial crisis, bad debt, inflation and interest rates,  asset safety

מה מפחיד אותנו יותר – המצב הכלכלי או הבטחוני?

השנה, מלבד הסקר השנתי הרגיל, ערכנו עוד שני סקרים ממוקדי-מלחמה, שבוחנים את ההשפעות של מלחמת 'חרבות ברזל' על כלכלת משקי…
לפרטים נוספים מה מפחיד אותנו יותר – המצב הכלכלי או הבטחוני?
ללא שם (1280 × 720 פיקסל) (1)

תובנות מחקריות ויישומיות

סיגל פרידמן גמליאלי – מנהלת יחידת המחקר בפעמונים כשמסתכלים על סיפור של משפחות המתמודדות עם סחרור חובות ניתן לזהות סיפורים…
לפרטים נוספים תובנות מחקריות ויישומיות
דילוג לתוכן