מאמרים וכלים

ניקיון פסח בסדר מקוצר

איך מנקים לפני הפסח ואיך ניתן להשתמש בחומרים המצויים בכל בית.

משנכנס אדר – מרבין בשמחה, אבל משחלף לו פורים כדאי להתחיל להתכונן לפסח. כך נוכל להגיע לערב החג רעננים, נקיים מסודרים – ושפויים. את ההכנות לחג נתחיל בכך שמייד לאחר פורים נכין לנו רשימת עשייה והכנות מעכשיו עד ערב החג.

ביעור חמץ

למקומות, היכון, צא!

עברו בכל חדרי הבית ורשמו לפניכם מה צריך לעשות בכל אחד מהם. כדאי לעשות רשימה מפורטת עבור כל חדר. הרשימה תפרט הן מה לעשות והן מתי לעשות זאת. למשל, ברשימת  חדר הילדים רשמו: מיטה, ארון, שולחן כתיבה, ילקוט (חשוב לכבס ילקוטים), שטיח, ארון צעצועים וכדומה. מחקו כל מה שכבר נוקה.

איפה מתחילים?

  1. את הניקיון הגדול נבצע קודם כול במקומות המרוחקים מהמטבח ומפינת האוכל מפני שאלה ינוקו אחרונים.
  2. עבדו בצורה מסודרת והקפידו תמיד להתמקד רק במקומות שאותם קבעתם לנקות באותו יום. יש לזכור שהמטרה שלנו היא לעשות את מה שתכננו לאותו היום ולא להתמוטט או לעשות את הבלתי אפשרי. 

לעבודה ולמלאכה

הידעתם? אין בתורה מצווה  לרכוש את כל מדף חומרי הניקיון בסופר. יש בהחלט דרכים לנקות באופן שפוי ומאוזן כלכלית תוך שימוש בחומרים שממילא מצויים אצלכם בבית.

חומרי ניקוי

אבקת כביסה

אבקת כביסה היא חומר ניקוי דטרגנטי (דומה לסבון), המפעילה תהליך חיכוך והמסה על כתמים שומניים וכתמים אחרים, ומסירה אותם מסיבי הבדים. בניגוד לסבון הידיים או הכלים, אבקת הכביסה מושפעת פחות ממים קשים. ניתן לנקות דברים נוספים מלבד כביסה עם אבקת כביסה:

  • את אבקת הכביסה ניתן להמיס במעט מים, לפזר אותה על הרובה שבין המרצפות, להמתין כחצי שעה ולנקות.
  • ניתן לנקות באמצעותה את האריחים באמבטיה ולהסיר כתמי עובש.
  • במקרה של כתמים על ריפוד, שטיחים ומזרונים, צריך לפזר את האבקה עם מעט מאוד מים, ולקרצף בעדינות עם מברשת.

אבקת סודה לשתייה וחומץ

  • שילוב בין אבקת סודה לשתייה, חומץ לבישול ומים (אפשר להוסיף  מרכך כביסה לבישום) יוצר תרכיז שבו אפשר לנקות: מראות וחלונות, ניתן להסיר שומנים מהכיריים, חדרי אמבטיה ושירותים.
  • כיור סתום אפשר לפתוח באמצעות שפיכת מים רותחים על אבקת הסודה לשתייה.
  • פיזור אבקת סודה לשתייה במקרר, מסייע גם לספיגת ריחות.

חומץ לבישול ולימון (או מלח לימון)

  • המסת אבנית: הרתיחו את הקומקום עם  חצי כוס חומץ (5%), במקום להשתמש בכימיקלים יקרים לניקוי הקומקום.
  • המסת שומנים: החומץ מסייע להמסת שומנים ולשטיפת שטיחים.
  • ריכוך כביסה: הוספת חומץ למכונת הכביסה מסייעת לריכוך הכביסה, למניעת ריחות רעים ולהסרת האבנית אשר הצטברותה היא אחת הסיבות להיתקעות המכונה.
  • ניקוי השיש מאבנית: עברו על השיש עם מטלית טבולה בחומץ על מנת לנקותו מאבנית, חכו חצי שעה ועברו עם מטלית נקיה. 

שימו שמן

לפני שקונים שמן רהיטים או מוסרים את הרהיטים לצביעה  השתמשו בנייר סופג (טישו, מפית נייר, נייר טואלט ) הספוג בשמן זית. מרבית הלכלוך יוסר, ובנוסף תתווסף לעץ שכבת הגנה שגם תעניק לו מראה מבריק. הריח יתאדה כעבור מספר דקות.

שמן סויה או וקס להברקת משטחי שיש

אחרי שהסרתם אבנית מהשיש באמצעות חומץ תוכלו להשיב לשיש את המראה המבריק בעזרת שמן סויה אשר יכול לעשות פוליש טבעי לשיש. את השמן מורחים בעזרת מטלית ומחכים כשעתיים-שלוש. ניתן למרוח שמן על שיש טבעי ועל מרצפות רגילות והוא יוצר מעין שכבת מגן.

לימון – מוסיף המון

לימון: המדבקות שהילדים אוהבים להדביק על הארונות יוסרו בקלות בעזרת לימון.
מלח לימון: את האבנית מהמקלחונים, הגורמת למראה עכור ניתן להסיר בעזרת מלח לימון. יש להמיס כפית מלח לימון בכוס מים רותחים. לאחר שהמים מתקררים מעט טבלו את התמיסה במטלית ונגבו את דלתות הזכוכית. מרבית האבנית תרד והדלתות יחזרו להיות שקופות ומבריקות.

שאני אשפשף?

אחרי שהשתמשתם בכל חומרי הניקוי הביתיים שעליהם המלצנו, אתם מוזמנים להשלים את המשימה ולקנות חומרי ניקוי איכותיים מסוגים המתאימים בדיוק למה שתרצו לנקות. חבל להתאמץ ולשפשף ובסוף לקבל תוצאה בינונית, כאשר במריחה, התזה או ניגוב, אפשר להגיע לתוצאות טובות יותר בפסח, כשלפנינו משימות ניקיון רציניות, כדאי לשקול לרכוש מוצרים שאולי לא היינו קונים בשאר ימות השנה, אבל לפני החג הם יעזרו לנו להתייעל ולחסוך זמן. נוסיף לרשימת הקניות חבילת כפפות לטקס כמו של מנתחים. אנחנו רוצים שכפות הידיים שלנו תישארנה צחות ובריאות.

אפסנו את חומרי הניקוי בסלסלה על מדף גבוה, כך שיהיו זמינים ומוכנים.

זהירות מונעת אסון: הרעלות ניקיון

לניקיון של פסח יש גם צד אפל – הרעלות. המכון הארצי להרעלות בבי"ח רמב"ם  מדווח על פסח כתקופה שבה ישנה עלייה בפציעות ונזקים לבריאות עקב שאיפה ובליעה של חומרי ניקוי. כמחצית ממקרי ההרעלה מתרחשים סביב ניקיון הפסח, ומרבית הנפגעים הם ילדים מתחת לגיל 6.

מה לעשות על מנת להימנע מסכנה?

  • הכניסו את חומרי הניקוי לארון סגור הרחק מהישג ידם של ילדים.
  • אל תעבירו את תכולת חומרי הניקוי לבקבוקי שתיה.
  • אל תערבבו חומרים!
  • אל תשתמשו בחומרים בחדר סגור. השאירו תמיד חלון פתוח.

שימו לב לשינויים אצל ילדים:

בעור – כאב, אודם, נפיחות ושלפוחיות.

בעיניים – אודם, כאב, נפיחות וקושי לפתוח את העין.

בדרכי העיכול – כאב בטן, בחילה, הקאה, חוסר יכולת לאכול וריור (הפרשת רוק מהפה).

בדרכי הנשימה – קשיי נשימה, שיעול, קוצר נשימה.

במקרה של הרעלה (או חשד להרעלה) התקשרו למכון הארצי למידע על הרעלות (04-8541900). בכל מקרה, מומלץ להתייעץ ללא דיחוי עם גורם רפואי ולפעול על פי הנחיותיו, ובשום אופן לא לטפל לבד או להתעלם עד שגומרים לנקות.

סידור הממלכה – עשה ואל תעשה

אל תעשה לפני הפסח:

המטרת מרכזית של הנקיון היא לבער את החמץ. יש הרבה דברים שלא חייבים ואולי גם לא כדאי לעשות דווקא לפני פסח.

  • סידור וניקוי ארונות בגדים: בדרך כלל אין בהם חמץ וממילא נרצה לחזור על הפעולה כשהאביב יתקדם ומזג האוויר יתחמם. סידור וניקוי כלליים של הארונות הם פרוייקט בפני עצמו ואולי אפשר להשאירם לתום עונת המעבר לאחר החג. גם את מרבית פעולות השיפוץ הביתיות מוטב לדחות לאחר החג. כחודש לפני החג אנשי המקצוע יהיו עמוסים מאוד – והמחירים בהתאם.
  • ניקוי חלונות: ותרו כרגע על ניקוי החלונות. ימי הטרום-פסח נמצאים בעונה הגרועה ביותר לכך כיוון שעד סוף אפריל ולעתים אפילו עד אמצע מאי, קיימת התופעה של אובך שנשבר בגשם. זה גורף את כל האבק החום-צהבהב שבאוויר ומדביק אותו בדיוק ודווקא לתריסים ולחלונות, ובדרך כלל יום אחרי שהברקנו אותם.
  • בוילונות, באהילים וכדומה אין חמץ. כל אלה דברים שאפשר לנקות במועד אחר.

עשה לפני הפסח:

  • א. בחדר המגורים (הסלון) הקפידו לנקות היטב את הספרייה. אפשר לאבק, לשאוב ולהדיח החוצה את כל הפירורים אם במקרה יש כאלה. אפשר לבצע את הפעולה הזו ממש בראשית ההכנות ואפילו לתלות שלט נחמד על הספרייה "כאן אין חמץ" כדי שבני הבית ישימו לב ולא יגעו עד הפסח.
  • ב. זה הזמן לכבס, לשאוב ולנקות היטב בכל אמצעי שתרצו את ריפודי הספות.

קדימה למטבח

כשבוע לפני החג הגענו למטבח. כל הבית מוכן וכל שנותר הוא לנקות את המטבח והמקרר, ולהכין את פינת האוכל.

  • במקום לעמול בפרך שעות על ניקוי התנור, הכיריים והטוסטר, כדאי לשקול לרכוש כיריים חשמליים שימשו רק לפסח. כך גם לגבי התנור. טוסטר אובן הוא לא מכשיר יקר, ויכול להיות מאופסן כל השנה בארון גבוה יחד עם הכיריים ושאר כלי הפסח.
  • כל ארון שנוקה או מדף במקרר יכוסה בניילון נצמד, או במפה הגזורה למידתו, ואפילו נייר כסף יצלח רק זכרו שהוא יקר יותר.
  • עברו על תכולת המזווה, המקרר ובעיקר המקפיא, ורכזו מוצרי חמץ שכדאי לאכול ולחסל בשבועות הקרובים.
  • הורידו את החמץ מרשימת הקניות. אל תקנו עד פסח שום דבר מאכל שלא ממש נחוץ או שלא ייאכל עד פסח. לא כדאי להתפתות למבצעים הרבים ברשתות שגם הן מעדיפות לחסל את החמץ – וופלים, פסטה, קמחים, דגני בוקר, דברי מאפה, חטיפים וכיו"ב.
  • כדאי לבשל מה שאפשר מתוך החמץ שקיים במקפיא ובמזווה, לחלק לכלים חד-פעמיים ולהקפיא. חשוב לרשום מה יש בכל כלי. כשלחוצים – כל דקה חשובה, וההרגל הזה יכול להועיל לנו במשך כל השנה. כמה מנות או ארוחות קפואות כאלה תסייענה בתקופה האחרונה שלפני פסח, כשממש אין זמן להכין אוכל לשבת או אפילו באמצע השבוע. כך גם נעזור לעצמנו לקראת ימי ערב החג העמוסים וגם נכלה את החמץ ולא נזרוק מזון לפח.
  • השימוש בכלים חד פעמיים נפוץ במקומותינו בעיקר בקרב האוכלוסיה הדתית והחרדית. בתקופה שלפני ובתוך החג – זה יכול להיות פיתרון יעיל ונוח לכולם. הכינו מלאי צלחות חד פעמיות פשוטות, כוסות, סכו"ם, מפות וגם תבניות לחימום. לא צריך לאגור ציוד לחמש שנים אלא מלאי שיספיק לעשרה ימי שימוש, ויעזור לנו בתהליך הכשרת המטבח.
  • בכל השנה, גם מבחינה חינוכית ותרבותית – כדאי להרגיל את בני הבית לאכול רק במטבח, ובפינת האוכל. לקראת פסח, בעיקר לאחר שחלקים מסויימים בבית כבר נטולי חמץ, חשוב להקפיד על כך במיוחד. אם יש ילדים בבית, הכינו חטיפים ועוגיות כשרים לפסח. אלה מופיעים בחנויות לפחות מספר שבועות לפני החג. אכלו את הארוחות רק במטבח, אם זה אפשרי, ולפני שיוצאים ממנו – מנערים את הבגדים.

ימים ספורים לפני החג נפנה את כל החמץ שנשאר. מעתה נאכל את המנות שהקפאנו מראש, נשאיר לנו פינת חמץ קטנה שם נשמור את כל מה שנשאר בקופסה סגורה.

ולא לשכוח שהכנות לחג זה גם לנוח. חג שמח!

twitter_calcalist

הסברה בתקשורת 2024

הסברה בתקשורת 2024 פעמונים באינטרנט לכתבה בישראל היום לכתבה בכלכליסט לכתבה בחדרי חרדים לכתבה במעריב לכתבה במאקו לכתבה באייס לכתבה…
לפרטים נוספים הסברה בתקשורת 2024
paamomim-campain-madad-pamoniton

המלצות מדיניות – בעקבות סקר פעמונים לחוסן כלכלי, 2023

סיגל פרידמן גמליאלי – מנהלת יחידת המחקר בפעמונים זוהי השנה השלישית בה אנו מפרסמים את ממצאי סקר פעמונים. הסקר  מקיף…
לפרטים נוספים המלצות מדיניות – בעקבות סקר פעמונים לחוסן כלכלי, 2023
eyaldoron

מה עושים עכשיו? התנהלות בימים של משבר. מאת ד"ר אייל דורון

תקציר הרצאה של אייל דורון – את המפגש אייל פתח בשאלה: מתי הרגשתם שהעולם משתנה? כאשר ב2018 מנהיג הOpen AI…
לפרטים נוספים מה עושים עכשיו? התנהלות בימים של משבר. מאת ד"ר אייל דורון
tal-harel

שיחה עם טל הראל מתתיהו – סגנית המפקח על הבנקים וראש אגף טכנולוגיה, חדשנות וסייבר

חן כהן מנהלת אזור במערך נושמים לרווחה בשיחה עם טל הראל מתתיהו: אני אציג אותך ואת עצמי ואפתח בתודה על…
לפרטים נוספים שיחה עם טל הראל מתתיהו – סגנית המפקח על הבנקים וראש אגף טכנולוגיה, חדשנות וסייבר
דילוג לתוכן